Oppihistoriallisen seuran ohjelma 2014

Syksy 2014

Torstai 18.12.2014 klo 18.00
Pikkujoulu ravintola Pianossa (Rauhankatu 15). Kunniajäsen, professori Anto Leikola pitää esitelmän Stellerin merilehmästä. Päivällinen seisovasta pöydästä (35 euroa) maksetaan ravintolassa. Seura tarjoaa jouluglögin. Ohjelmassa myös perinteiset kirja-arpajaiset. Pikkujouluun osallistuvia pyydetään ystävällisesti ilmoittautumaan 11.12.2014 mennessä sihteerille (sihteeri@oppihistoriallinenseura.fi). Samalla voi ilmoittaa erityisruokavaliot.

Keskiviikko 5.11.2014 klo 17.00
Kokous Tieteiden talon (Kirkkokatu 6) salissa 312. Esityslistalla Seuran sääntöjen muutos. Tutkijajäsen, tekniikan dosentti Johan Stén esitelmöi otsikolla ”Mitä tänään tiedämme Anders Johan Lexellistä?” ja esittelee uutta kirjaansa A Comet of the Enlightenment – Anders Johan Lexell,s Life and Discoveries. Kokouksen jälkeen on mahdollisuus ruokailuun ravintola Kolmessa Kruunussa (Liisankatu 5).

Kevät 2014

Tiistai 16.9.2014 klo 15.00
Suullinen ja kirjallinen kulttuuri – tieteellinen maailmankuva. Cecilia af Forsellesin juhlaseminaari.
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Torstai 21.elokuuta – perjantai 22. elokuuta 2014
Science as Profession – The 26th Baltic Conference in History of Science

Lauantai 17.5.2014 klo 11.00
Kevätretki Kansallismuseoon
Liput 6 euroa/ henkilö lippukassalta, jonka edessä kokoonnumme.
11:00 tutustumme upeaan näyttelyyn Soturien Tie, japanilaisten taistelulajien historiaa.
Ennen opastettua näyttelykierrosta, kuulemme tutkija, FT Miika Pölkin esitelmän soturin tiestä oppineisuuden tienä ja niistä filosofisista suuntauksista, jotka vaikuttivat japanilaiseen eliittiin eri aikoina. Saamme myös tilaisuuden hetken katsoa museossa esitettävää japanilaista lajinäytöstä.
13:00 keitto- ja salaattilounas (9,30 euroa + juomat, A-oikeudet) Kansallismuseon kahvilan kabinetissa.
Tämän jälkeen on mahdollista osallistua Kansallismuseon järjestämään näyttelyyn liittyvän tapahtumapäivän ohjelmaan:
14:00 luento japanilaisesta teeseremoniasta
15:00 Ilmari Vesterisen luento shintolaisuudesta
Näyttelyyn liittyvö tarkempi ohjelma on nähtävissä Kansallismuseon verkkosivuilla.
Ilmoittautumiset kevätretkelle sihteerille 12.5. mennessö: sihteeri[AT]oppihistoriallinenseura.fi.

Torstai 24.4.2014 kello 17:15-19:00
Ammattitutkijan eetos: historiantutkimuksen ihanteiden historiaa.
Oppihistoriallisen seuran pienoisseminaarissa historiantutkimuksen ihanteita ja niiden konstruointia tarkastellaan kahdessa ajallisesti ja maantieteellisesti erilaisessa kontekstissa:

• FT Elise Garritzen: Ammattitutkijan eetoksen muodostuminen 1800-luvun jälkipuolen Britanniassa
  • FM Petteri Suominen: Tutkijan eetoksen rakentuminen Suomessa ja Ruotsissa 1920-1970.
  • Kommenttipuheenvuoro: Timo Vilén, Tampereen yliopisto

Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 505.

Torstai, 27.2.2014 klo 17.00
Seuran vuosikokous.
Helsingin yliopiston yleisen kirjallisuustieteen professori
Hannu Riikonen alustaa aiheesta ”Miksi tutkia käännösten historiaa?”.
Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 309.