Oppihistoriallisen seuran ohjelma 2018

Syksy 2018

Seura järjestää Oulun yliopistossa 1.–2. marraskuuta 2018 ”Tieto vai mielikuvat? – kohtaamiset, representaatiot ja yhteisöt muuttuvassa maailmassa” -konferenssin Oulun yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa toimivan monitieteisen tutkimuskeskuksen, Transcultural Encounters Research Centerin REI:n eli Representations, Encounters, Interaction -tutkimusryhmän kanssa. Lisätietoja: http:/www.oulu.fi/transculturalencounters/

Torstaina 25. lokakuuta 2018 kello 17:00
Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6, sali 312) viestintätekniikan professori, Helsinki Centre for Digital Humanities (HELDIG) -keskuksen johtaja Eero Hyvönen esitelmöi aiheesta ”Biografiasampo: suomalaisten elämätarinoiden verkosto semanttisessa webissä (painopisteenä akateemiset tutkijat)”.

Torstaina 29. marraskuuta 2018 kello 17:15
Seuran syyskokous Tieteiden talolla (sali 313). Esityslistalla ovat sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat. Kokouksen jälkeen filosofian tohtori, tietokirjailija Seija A. Niemi pitää esitelmän aiheesta ”Pohjoismaisen luonnonsuojelun uranuurtaja: A. E. Nordenskiöld (1832–1901) ja ympäristön lukutaito”. Tämän jälkeen on mahdollisuus ruokailuun ravintola Rodolfossa (Kirkkokatu 5).

Torstaina 13. joulukuuta 2018 kello 17:00
Seuralla on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua von Wright ja Wittgenstein -arkistoon (WWA-arkisto, Metsätalo, Unioninkatu 40 A, 6. kerros). Akateemikko Ilkka Niiniluoto pitää esitelmän arkistoaineiston perusteella akateemikko Georg Henrik von Wrightin esitelmistä muun muassa Oppihistoriallisessa Seurassa. Yliopistonlehtori Thomas Wallgren esittelee arkistoa. Tämän jälkeen pikkujoulutarjoilua.

Kevät 2018

Torstai 22. maaliskuuta klo 17:00
Seuran kevätkokous. Kevätkokouksen esityslistalla on sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat.
Kevätkokousesitelmän pitää Seuran kunniajäsen, oppihistorian emeritusprofessori Anto Leikola otsikolla ”Jaakko Suolahti 100 vuotta”. Tämän jälkeen mahdollisuus yhteiseen ruokailuun ravintola Rodolfossa.
Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 312.

Torstai 26. huhtikuuta klo 17:00
Luonnonfilosofian teemailta. Puheenjohtaja: Seuran hallituksen puheenjohtaja, FT Cecilia af Forselles.

• Teoreettisen filosofian dosentti (Helsingin yliopisto) Markku Roinila: ”Varhaismodernin luonnonfilosofian päälinjoja”
  • FT, Suomen Luonnonfilosofian Seuran puheenjohtaja Avril Styrman: ”Ernst Machin pyrkimys fysiikan unifikaatioon”
  • Fysiikan dosentti (Tampereen teknillinen yliopisto), Physics Foundations Societyn puheenjohtaja Tuomo Suntola: ”Miten Machin ajatukset ovat toteutuneet tieteen kehittyessä?”
    Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 505.

Torstai 31. toukokuuta 2018 kello 17.00.
Vierailu Kaisaniemen kasvitieteelliseen puutarhaan.
Ensin kokoonnumme Museorakennukseen, jossa yli-intendentti Henry Väre luennoi otsikolla ”Kasvitieteellinen puutarha, 1600-luvun Aurajoen rannalta 2000-luvun Kaisaniemeen”. Tämän jälkeen on puutarhassa esittelykierros ja evoluutiopolun esittely.
Helsinki, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha (Unioninkatu 44 / Kaisaniemenranta 2)