Oppihistoriallisen seuran ohjelma 2019

Syksyn 2019 ohjelma

Seuran syyskauden ensimmäinen kokous on torstaina 26. syyskuuta 2019 kello 17:00 Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6, sali 104). Arkeologian dosentti Timo Salminen pitää esitelmän ”Matthias Alexander Castrénin tutkimusmatkat 1838–1849”.

Torstaina 31.10.2019 kello 17:15 Tieteiden talolla (sali 505) keskustelutilaisuus “Hiljainen historia – filosofinaiset Suomessa”. Filosofia on perinteisesti ollut miesvaltainen ala, jonka kaanonista naiset on jätetty ulkopuolelle. Nykyisin on kuitenkin hyvin tunnettua, että naisia on toiminut filosofian piirissä läpi historian. Suomessa alan miesvaltaisuus on näkynyt muun muassa virantäytöissä sekä siinä, miten eri filosofian osa-alueita arvotetaan. Näistä syistä filosofian parissa aiemmin toimineiden filosofinaisten työ uhkaa jäädä varjoon. Tilaisuuden tarkoituksena on sekä tuoda esille filosofian alalla toimineiden naisten työtä että keskustella naisten asemasta filosofiassa. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Suomen Oppihistoriallinen seura, Suomen nais- ja feministifilosofian yhdistys (NFY) sekä Suomen filosofinen yhdistys.

Ohjelma:

17:15–17:30 Alkusanat, Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja, Suomen Oppihistoriallisen Seuran puheenjohtaja Cecilia af Forselles
17:30–17:50 Ella Kemppi (NFY): Naisfilosofian polkuja Suomessa
17:50–18:10 Erika Ruonakoski (dosentti, Jyväskylän yliopisto): Intohimoa ja vieraantumista? Naiset filosofian veljeskunnissa
18:10–18:30 Jari Palomäki (dosentti, Tampereen yliopisto): Raili Kauppi Suomen filosofian kentässä
18:30–19:15 Paneelikeskustelu aiheesta naisen asema suomalaisen filosofian kentässä, vetäjänä Ella Kemppi (varapuheenjohtaja, NFY), panelisteina puhujien lisäksi prof. emer. Leila Haaparanta (Tampereen yliopisto) sekä Kristina Rolin (Tutkijakollegium, Helsingin yliopisto)

Torstaina 28.11.2019 kello 17:00 Tieteiden talolla (sali 309) Seuran syyskokous (esityslistalla sääntömääräiset asiat) ja syyskokousesitelmä, jonka pitää Jyväskylän yliopiston Suomen historian professori Petri Karonen: ”Suomen Historiallinen Seura ja tutkimusympäristöjen muutokset 1870-luvulta nykypäivään”. Tämän jälkeen on mahdollisuus ruokailuun ravintola Rodolfossa (Kirkkokatu 5).

Keskiviikkona 18.12.2019 kello 17:00 Seuran pikkujoulu Kansalliskirjastossa. FT Jaakko Tahkokallio pitää esitelmän ”Pappisveljekset Nikomakhoksen etiikan äärellä – Kansalliskirjaston Quaestiones super libros ethicorum Aristotelis (Köln, 1494) -inkunaabelin marginaalimerkinnät ja saksalaisen papiston koulutuksen taso reformaation aattona.” HUOM! Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan sihteerille (sihteeri@oppihistoriallineseura.fi) viimeistään 16.12.2019.

Kevään 2019 ohjelma

Seuran kevätkokous torstaina 28. helmikuuta 2019 kello 17:00 Tieteiden talolla (Kirkkokatu 6, sali 104). Kevätkokouksen esityslistalla on sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat. Kokouksen jälkeen filosofian tohtori Petteri Norring pitää esitelmän ”Eino Jutikkala ja pohjoismainen yhteiskuntahistoria”. Tämän jälkeen on mahdollisuus illalliseen ravintola Rodolfossa (Kirkkokatu 5).

Ympäristöhistoriallinen teemailta Suomen Filosofisen Yhdistyksen kanssa torstaina 28. maaliskuuta 2019 kello 17:00 Tieteiden talolla (sali 404). Ohjelma:Yhdysvaltain tutkimuksen professori Mikko Saikku (Helsingin Yliopisto) ”Ympäristöhistorian muuttuvat paradigmat”filosofian dosentti Elisa Aaltola (Turun Yliopisto) ”Akrasia, ilmastonmuutos ja eläinkysymys”

Seura järjestää Italian-matkan 23.4.–28.4.2019.

Seura osallistuu yhteistyökumppanina fysiikan, tieteenfilosofian ja tieteenhistorian ”Unification in Physics and Philosophy” -konferenssin järjestämiseen 11. toukokuuta 2019 Tieteiden talolla Luonnonfilosofian Seuran, Aalto-yliopiston ja Physics Foundations Societyn (PFS) kanssa. Seuran jäsenille on alennettu osallistumismaksu 15 euroa. Lisätietoja: https://www.lfs.fi/

Vierailu Kansalliskirjaston professori Heikki A. Reenpään kokoelmaan 23. toukokuuta 2019 kello 16:45. Kokoontuminen Kansalliskirjaston eteisessä (Unioninkatu 36). Ohjelmassa kirjahistoriallisesti kiinnostavan kokoelman esittely. Professori Reenpää kertoo kokoelmansa kokoamishistoriasta. Tämän jälkeen mahdollisuus illanviettoon Topelian sisäpihalla terassiravintola Thirsty Scholarissa.