Oppihistoriallisen seuran ohjelma 2017

Syksy 2017

Torstai 26.10.2017 klo 17:00
Tiede, tutkijat ja sota -teemailta.
Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 104.

• FT Timo Vilen: Tiede ja toinen maailmansota
  • Tampereen yliopiston yleisen historian emerita professori Marjatta Hietala: Suomalaisten tutkijoiden yhteydet Saksaan talvi- ja jatkosodan aikana
  • LL, VTM Helene Laurent: Lastenlääkärit, eugeniikka ja sota

Torstai 30.11.2017 klo 17.00
Seuran syyskokous.
Esityslistalla sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat sekä Esityslistalla ovat sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat sekä tutkijajäseneksi kutsuminen.
Esitelmän pitää FT Jouni Ahmajärvi otsikolla Gunnar Landtman: sosiologi ja osallistuva intellektuelli.
Kokouksen jälkeen on mahdollisuus yhteiseen ruokailuun ravintola Rodolfossa.
Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 312.

Keskiviikko 20.12.2017 klo 17:00

Pikkujoulu. Tutustumme FT Helena Tyrväisen johdolla Helsingin Yliopiston musiikkitieteen professori Ilmari Krohnista kertovaan näyttelyyn Ilmari Krohn – elämäntyönä musiikki.
Tämän jälkeen Seuran jäsenet ovet tervetulleita itsenäisyyden juhlavuoden pikkujouluvastaanottoon Agricola-huoneessa.
Ilmoittautuminen 17.12.2017 mennessä sähköpostiosoitteeseen sihteeri@oppihistoriallinenseura.fi.
Kansalliskirjasto (Unioninkatu 36).

Kevät 2017

Torstai 23.2.2017 klo 17:00
Seuran kevätkokous. Esityslistalla sääntöjen mukaisesti käsiteltävät asiat. Kevätkokousesitelmän pitää Seuran kunniajäsen, professori Tapio Markkanen otsikolla Maailmankaikkeus ja historia Tove Janssonin komeettakirjan innoituksen lähteinä.
Kevätkokouksen jälkeen on mahdollisuus yhteiseen ruokailuun ravintola Rodolfossa.
Helsinki, Tieteiden talo (Kirkkokatu 6), sali 309.

Torstai 30.3.2017 kl 17:00-19:00
Skeptisismi-teemailta
Viime syksynä ilmestyneen Skeptisismi-teoksen (toim. Malin Grahn-Wilder, Gaudeamus, 2016) kirjoittajat esitelmöivät yleistajuisesti eri aikakausien skeptisismistä ja myös keskustelulle on varattu aikaa.
Puheenjohtaja: Markku Roinila

• kl 17 klo 17 Alkusanat, Suomen Oppihistoriallisen Seuran puheenjohtaja, Cecilia af Forselles
  • kl 17.15. klo 17.15 Akatemiatutkija, Miira Tuominen (Jyväskylän yliopisto): Minkälaista skeptisismiä on Sekstos Empeirikoksen pyrrhonistinen arvostelmasta pidättäytyminen?
  • klo 17.50 Dosentti Tuomo Aho (Helsingin yliopisto): Tieto ja varmuus – 1700-luvun keskusteluja
  • klo 18.25 Professori emeritus Ilkka Niiniluoto (Helsingin yliopisto): Skeptisismistä fallibilismiin

Helsinki, Tieteiden talo, sali 312.

Torstai 27.4.2017 klo 17:00
Kansallisarkiston näyttely Pro Finlandia – Suomen tie itsenäisyyteen.
Näyttelyn kohdemaina ovat Pohjoismaat ja teemana on myös tieteen historia. Tutustumme näyttelyyn FM Pertti Hakalan johdolla.
Kansallisarkisto, Rauhankatu 17. (Kokoontuminen arkiston sisäänkäyntiaulassa vaatenaulakkojen lähellä).