Oppihistoriallisen seuran ohjelma 2021

Syksy 2021

Torstaina 30.9.2021 klo 17:00 Oulun yliopiston tieteiden ja aatteiden historian professori Petteri Pietikäinen pitää esitelmän ”Sopeutuminen suurkaupunkiin: Chicagon urbaanisosiologia ja sosiaalisen disorganisaation teoria”.

Torstaina 28.10.2021 klo 17:00 Edvard Westermarck -teemailta, jossa esitellään Westermarck-tutkimusprojektia, pidetään Tieteiden talon väistötilan, Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen (entinen Helsingin Kauppakorkeakoulun päärakennus, Runeberginkatu 14–16) salissa A300. Filosofian tohtori Jouni Ahmajärvi pitää esitelmän ”Varhaisen suomalaisen sosiologian institutionalisoituminen 1890–1940”. Tilaisuuteen voi osallistua myös Zoomin välityksellä.

Torstaina 25.11.2021 klo 17:00 Seuran yhdistetty kevät- ja syyskokous pidetään Tieteiden talon väistötilan, Aalto-yliopisto Töölö -rakennuksen (Runeberginkatu 14–16) salissa A305. Kokouksessa käsitellään sääntömääräisten asioiden lisäksi hallituksen sääntömuutosehdotus, joka koskee Seuran kokousten järjestämistä sähköisissä välineissä sekä Seuran tiedotusta. Kokouksen jälkeen filosofian tohtori Ere Nokkala esitelmöi otsikolla ”Historioitsija August Ludwig Schlözerin (1735–1809) Ruotsin vuodet – Göttingenistä Uppsalaan ja takaisin”. Tilaisuuteen voi osallistua myös Zoomin välityksellä.

Lämpimästi tervetuloa Oppihistoriallisen Seuran ja Kansalliskirjaston yhteistyönä valmistuneeseen Ihminen ja luonto -näyttelyyn! Näyttely avaa näkökulmia suomalaiseen luontosuhteeseen ja esittelee ihmisen ja luonnon suhdetta sekä luontoa koskevien käsitysten kehittymistä. Kansalliskirjaston aarteita – niin kirjoja, lehtiä kuin pienpainatteitakin – on esillä etupäässä Kansalliskokoelmasta, sillä näyttelyn painopiste on suomalaisessa luonnossa ja tutkimuksessa. Näyttely tarjoaa kuitenkin maistiaisia myös käsikirjoituskokoelmasta, Kansallisesta äänitearkistosta sekä eurooppalaisesta tutkimuksesta aina 1500-luvulta lähtien. Tietoja näyttelystä: http://www.kansalliskirjasto.fi/fi/uutiset/ihminen-ja-luonto-nayttely-avaa-nakokulmia-suomalaisen-luontosuhteeseen

Kevät 2021

Torstaina 29.4.2021 klo 16:00 Kansalliskirjaston tietoasiantuntija Jussi-Pekka Hakkaraisen esitelmä ”Keisarillisen Aleksanterin-yliopiston väitöskirjat ja niiden julkaisukulttuuri”, jonka jälkeen keskustelua.

Keskiviikkona 19.5.2021 klo 16:00 Seura järjestää paneelikeskustelun tieteenhistorian tutkimuksesta 2020-luvulla. Tutkijanura alussa olevat tutkijat keskustelevat tieteenhistorian nykytilasta sekä tulevaisuuden haasteista ja mahdollisuuksista. Paneelissa ovat mukana Eve-Riina Hyrkäs (Oulun yliopisto), Janne Mäkiranta (Turun yliopisto) ja Johanna Skurnik (Helsingin yliopisto). Puheenjohtajana toimii Elise Garritzen. Tilaisuus järjestetään Zoomissa.